Wednesday, June 16, 2010

perasan kreatif atau perasan disalahkan

Perasan di salahkan lagi?
(Memakai selipar mahal jenama ‘Crocs’ ke Masjid

Pada minggu lepas aku dapat email dari seorang hamba Allah yang menghantar gambar selipar berjenama CROCS yang di dakwa ada kalimah Allah jika terbalikkan gambar buaya di selipar tersebut dan sudah diblogkan di blog ini.



********
Copy/paste email:

Pembaca:
Minta pendapat, kalimah Allah pada kasut Crocs. Apa harus dibuat dengan kasut tersebut? Buang? Simpan?

Aku:
Tak payah imiginasi tinggi sangat, mana ada orang tulis kalimah Allah, alif dan lam bercantum? dan atas ha ada sabdu? rujuk balik tulisan jawi

Pembaca:
Tapi ada lam lam ha. kira macam lillah, kan?

Aku:
Kalau imiginasi kau tak boleh tanggal, post selipar tu kat aku, boleh aku buat pergi masjid..

Pembaca:
Alahai.., dah buang..

Aku:
Alamak!, tak sempat aku nak bergaya dengan selipar crocs di Masjid nanti, waaa! (menangis)

********

Keterangan;-

Menurut ‘Doktor’ Hamka, Penyakit yang menimpa seperti di atas, di namakan sebagai ‘perasan disalahkan’...

Biasanya, orang yang ada sifat ‘perasan disalahkan’ adalah terdiri daripada mereka yang ada penyakit buruk sangka yang kronik,

Sebagai contoh: bila dia sakit, dia akan tuduh ada orang bomohkan dia, padahal dia yang tak pandai jaga kesihatan atau yang lebih hakikat lagi, Allah nak uji dia untuk tambah iman, tapi sebab dah buruk sangka, jadi tambah dosa pulak..

Contoh lain, bagi yang berniaga, bila perniagaan restoran dia tak laku, dia akan sangka buruk kedai sebelah ‘guna-guna’kan dia, padahal dia yang tak pandai meniaga, masak tak sedap dan hantar order lambab, mahal pulak tu…, tak ke bangang?

Jika yang masih bujang dan duduk rumah sewa pulak , bila dia terjumpa berus gigi dia jatuh atas lantai dalam bilik air, dia sangka teman serumah dia nak sakitkan hati dia, padahal mungkin kawan dia yang tak sengaja terlanggar, itu contoh lebih kurang..

Lagi contoh:-

Yang mati pucuk, tuduh jiran sebelah guna ilmu hitam sebab dengki bini dia lawa, padahal dia yang kena kencing manis..

Puak parti politik, akan tuduh apa sahaja keputusan kerajaan adalah berniat jahat untuk menjatuhkan mereka walaupun ada keputusan yang baik..

jenis yang rajin solat di masjid, tapi bila ada orang dakwah ziarah dia, maka mulai marah-marah kat pendakwah tu sebab: tak kenal ke dia ni ‘kaki’ masjid.., sedangkan apa salahnya ajak orang minat bola tengok bola?

Atau tiba tiba datang orang kapir yang marah dekat logo syarikat korang yang ada kena mengena dengan ugama mereka sedangkan korang tak berniatpun.., tapi orang kapir bodoh tu mulai boikot semua produk korang sebab orang kapir tu terkena penyakit ‘perasan di salahkan’..
Jadi, bagaimana nak ubat orang yang berpenyakit begini doctor?

Oh, mereka kena faham bahawa mereka juga terkena sydrom ‘Pak Pandir moden’, iaitu sydrom senang diperbodohkan, mudah percaya pada semua orang, dan mudah diberi semangat serta rangsangan, lembik dan keperempuanan (kalau lelaki) dan jika Pak Pandir ada email, maka hari hari kerjanya Forward semua Email tanpa sempadan, itulah Pak Pandir Moden yang hidupnya menyusahkan orang..

Kenapa menyusahkan orang? pertama: kemudah percayaan Pak Pandir pada semua cerita akan menyusahkan diri sendiri, senang diperbodohkan, itu semua kita tahu sudah, tapi bila Pak Pandir paksa orang lain untuk percaya apa yang dia percaya, ini yang bengang! Bengong dan hampeh!

Nampaknya, Dr nak kena salahkan mak bapak korang dan surrounding authority (cikgu, saudara mara, ustaz dan sebagainya) yang telah didik korang untuk percaya pada semua benda.., terutama benda benda tahyul.., benda kebetulan, dan benda yang takde logic sains..

Dalam Al quran dah tulis dah dalam surah Al Mulk ayat 3 dan 4 (rujuk sendiri) bab sains, Jadi.. jika korang nak suruh aku percaya apa yang korang percaya, korang kena tunjuk bukti, tunjuk gambar, tunjuk fakta, jangan cepat ‘perasan di salahkan’.., bila sakit, rujuk pada doctor, bukan pada bomoh, jika kedai tak laku, rujuk pada pelanggan, kenapa mereka tak datang?, jika mati pucuk, tengok balik ada kencing manis ke tak?, dan jika betul orang kapir ada niat nak hina ugama kita, tunjuk bukti, bukan setakat ambik pen dan lakar guna imiganisi korang yang penuh sangka buruk, perasan di salahkan lalu sebar pada Pak Pandir lain..

Jadi, tolonglah belajar what is possible/impossible, melalui basic science..

Sebagai kesimpulannya, untuk atasi masalah Pak Pandir ni, aku nasihat korang jangan baca Email forward hari hari, juga jangan baca akbar Harakah sahaja atau Utusan malaysia sahaja, atau baca blog sebelah pihak sahaja, tapi bacalah Al quran dan hadith banyak banyak, dan bila dah banyak hadith dalam hati korang, maka hati korang akan jadi putih, bila hati jadi putih lama lama akan jadi bersih..

Teruskan lagi baca hadith nabi banyak-banyak sehingga dapat memadam kepercayaan korang pada benda benda yang tak betul dan padamkan sifat buruk sangka serta perasan disalahkan itu, teruskan baca lagi kitab Fadhail amal, atau kitab mutakhab hadith yang akan penuhkan hati korang dengan benda benda yang betul.

Bila hati korang sudah penuh dengan benda benda yang betul, pada waktu tu, apabila sampah seperti paranormal, tahyul, toyol, komplot kapir, ejen yahudi, pendapat ustaz politik dan sebagainya dapatlah ‘pengesan sampah’ korang berfungsi dengan baik.., automatic korang akan reject semua cerita lembik dan cerita sampah.. Automatik korang dapat persoalkan benda-benda bodoh yang mengelilingi korang, dan automatic, insyAllah korang akan dapat challenge benda-benda yang korang pecaya dari kecik, dan akhirnya dapat buat keputusan dengan fakta dan ilmu yang benar.., InsyAllah..,

No comments: